24آوریل 2024- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Hypertension Research با استفاده از داده های دنیای واقعی در سراسر کشور ژاپن، مزیت بالقوه ی مهارکننده های SGLT2 را نسبت به مهارکننده هایDPP4  در کاهش پیشرفت پرفشاری خون در بیماران مبتلا به دیابت نشان داد.

در حوزه مدیریت فشار خون بالا، ظهور دارودرمانی‌های جدید علاقه به اثربخشی نسبی آنها را برانگیخته است. در این میان، مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2) و مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز-4 (DPP4) به دلیل مزایای بالقوه‌ ی آنها فراتر از کنترل قند خون، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این تجزیه و تحلیل از مجموعه داده‌های مربوط به بررسی سلامت و ادعاهای بیمه در مقیاس بزرگ، شامل تقریباً 20000 بیمار مبتلا به دیابت استفاده کرد و خطر بعدی ابتلا به فشار خون بالا را بین کاربران SGLT2i و DPP4i پس از تطبیق امتیاز تمایل مقایسه نمود. تجویز مهارکننده های SGLT2 با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون در مقایسه با تجویز DPP4i همراه بود.

محققان نوشتند: طبق دانش ما، این اولین مطالعه ای است که مزیت احتمالی مهارکننده های SGLT2 را در بروز پرفشاری خون با استفاده از پایگاه داده اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان می دهد.

مهارکننده های SGLT2 با مهار بازجذب گلوکز از طریق کلیه ها عمل می کنند که منجر به گلیکوزوری و ناتریورز می شوند. فراتر از کنترل قند خون، آنها اثرات مطلوبی بر پیامدهای قلبی عروقی و کلیوی نشان داده اند. مهارکننده‌های DPP4 ترشح انسولین را افزایش می‌دهند و در عین حال سطح گلوکاگون را کاهش می‌دهند و در درجه اول کنترل قند خون را با مهار تخریب هورمون‌های اینکرتین هدف قرار می‌دهند.

اگرچه چندین کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل دار (RCTs) مزایای بالقوه مهارکننده های SGLT2 را در کاهش فشار خون (BP) گزارش کرده اند، اما اینکه آیا SGLT2i می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد، ناشناخته است. بنابراین، دکتر هیدهیرو کانکو، و همکارانش از دپارتمان تخصصی قلب و عروق در دانشگاه توکیوی ژاپن، داده های افراد مبتلا به دیابت را که به تازگی برای آنها SGLT2i یا DPP4i تجویز شده بود، در یک پایگاه داده اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ تجزیه و تحلیل کردند.

پیامد اولیه بروز فشار خون بالا بود. برای مقایسه پیشرفت بعدی فشار خون بالا بین گروه‌های SGLT2i و DPP4i، از الگوریتم تطبیق امتیاز تمایل استفاده شد. پس از تطبیق امتیاز تمایل، 5708 جفت از کاربران SGLT2i و DPP4i که به خوبی بالانس شده بودند، شناسایی شدند.

یافته های مطالعه به شرح زیر بود:

 تجویز SGLT2i با کاهش خطر ابتلا به فشار خون همراه بود(نسبت خطر= 0.91).

 مزیت استفاده از SGLT2i نسبت به استفاده از DPP4i برای بروز پرفشاری خون به طور کلی در چندین تجزیه و تحلیل حساسیت ثابت بود، و تجزیه و تحلیل های زیر گروهی نشان داد که استفاده ازمهار کننده های SGLT2 به طور قابل توجهی با خطر پایین تر بروز پرفشاری خون در مردان، بیمارانی باHbA1c  کمتر از 7.5٪ در شروع مطالعه و فشار خون سیستولیک ≥127 میلی متر جیوه در شروع مطالعه مرتبط بود.

در نتیجه، در عمل در دنیای واقعی، خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت که اخیراً تحت درمان باSGLT2i  قرار گرفتند، در مقایسه با افرادی که به تازگی برای آنها DPP4i تجویز شده بود، کاهش یافت.

یافته‌های این مطالعه مزایای جدید مهارکننده‌های SGLT2 را به‌عنوان یک داروی پیشگیرانه فشار خون نشان می‌دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/sglt2-inhibitors-vs-dpp4-inhibitors-study-reveals-new-benefits-of-sglt2i-for-prevention-of-hypertension-127533